Machiajul, o Artă 3D 1
– Make-up Artist & Trainer

Arta machiajului, ca orice artă, presupune viziune şi simt estetic, însă dacă ar fi să sintetizăm principiul ei primordial, dacă ar fi să pornim de la ideea de bază şi să o folosim ca pe o lentilă prin care să facem zoom pe fiecare detaliu al compoziţiei – putem afirma că machiajul este un joc de lumini şi umbre, mai mult sau mai puţin colorate. Aşadar, scopul machiajului nu este aplicarea culorii pur şi simplu, ci disribuţia graduală a intensităţii aceteia! Acesta este şi elementul ce face diferenţa între amatori şi profesionişti.

Spre deosebire de pânza plată şi uniformă a pictorului, „pânza” make-up artistului presupune, din start, atât prezenţa reliefului, a zonelor luminoase, precum şi a zonelor cu umbră, dar şi prezenţa pigmenţilor de culoare pe suprafaţa „de pictat” (tenul). Toate acestea vor fi luate în calcul în procesul de lucru. Dacă studiem cu atenţie chipul uman vom observa că zonele de volum, care în majoritatea cazurilor coincid cu osătura craniului, muşchii sau globul ocular, sunt ceva mai luminoase decât restul, acestea fiind mai proeminente, captează ceva mai multă lumină. Zonele din  imediata apropiere, sau adânciturile de sub volume, captează mai multă umbră. Machiajul poate transforma percepţia asupra acestor volume şi adâncituri, adică poate crea o iluzie optică de „transformare”, de amploare, numai prin „anularea” luminilor şi umbrelor naturale şi înlocuirea acestora cu altele „desenate”. Acest lucru se poate face cu măiestrie numai aplicând corect distribuţia intensităţilor şi amplasându-le pe zonele anatomice corepunzătoare. Aşadar, machiajul nu este doar studiul culorii, el ţine şi de geometrie, anatomie şi fizică. Între a învăţa mecanic câteva scheme de machiaj aplicate pe o pleoapă şi ten tânăr fără probleme de volum şi linii descendente, şi a gândi machiajul, a-l aplica pe toate tipurile de fizionomii, vârste şi pigment al pielii, există o distanţă de câteva zeci sau poate chiar sute de cursuri şi studii aprofundate al fiecărui element în parte.

Machiajul, o Artă 3D 2
Machiajul, o Artă 3D 3

Să revenim, deci, la diferenţele de intensitate. Am stabilit deja că volumele sunt caracterizate dominant de lumină iar adânciturile (depresiunile) de umbră, dar şi la acestea, la o privire mai atentă, vom observa ca prezintă uşoare diferenţe între zona /punctul cel mai înalt de pe volum şi restul volumului; între punctul /zona cea mai adâncă şi zona de trecere spre volum. De aceea, în machiaj, putem vorbi despre 4 intensităţi diferite:

  • Lumina
  • Semilumina
  • Semiumbra
  • Umbra

Atenţie! Cele 4 intensităţi pot fi obţinute dintr-o singură culoare sau culori diferite. Important este să înţelegem că pe o suprafaţă volumetrică, precum este faţa, orice nerespectare a gradualităţii intensităţilor va aplatiza volumele, în loc să aducă un plus de valoare estetică şi să tindă către natural, aşa cum îşi doresc în cele mai dese cazuri clientele – de multe ori, din păcate, acestea se transformă în personaje de desen animat după o şedinţă de make-up, tocmai pentru că, ghici ce? nerespectând principiul intensităţilor 3D, machiajul a fost executat (inconştient) în tehnica desenelor animate (şi aici mă refer la cele clasice☺) adică în tehnica desenului 2D.

Pentru a înţelege diferenţa dintre 2D şi 3D să ne imaginăm un cerc desenat pe o foaie albă de hârtie, în creion simplu. Cum putem face ca acel cerc să devină sferă având la dispoziţie doar un singur instrument – creionul simplu? Haşurând umbre graduale şi definind puncte de lumină. Exact aşa e şi cu volumetria feţei, ea trebuie să rămână volumetrică după machiaj, putem influenţa cât de sus sau jos să fie aceste volume, cât de mari sau mici, ce direcţie să aibă, şi toate acestea printr-un joc studiat, ajutaţi de texturi şi nuanţe potrivite, precum şi de ustensile de calitate, dar nu putem să le eliminăm complet prin aplicări inconştiente, de intensităţi uniforme.

Machiajul trebuie să fie o încercare de a imita „opera lui Dumnezeu” şi ar trebui să fie un act de co-creaţie. Pentru a co-crea cot la cot cu El trebuie întâi să-i studiem „opera” cu atenţie şi să-i înţelegem metoda! Şi apoi să conlucrăm la desăvârşirea acesteia cu mare atenţie şi respect. Machiajul ca şi orice Artă trebuie să fie o modaliatate de a celebra frumuseţea umană, de a o accentua, de a o scoate în evidenţă şi nu de a o acoperi şi redesena, dar mai ales de a nu o transforma-o în replica ieftină a acesteia.

Cu drag, MUA Natasha Shpak.

Machiaj realizat cu produse VG
Model:Eliza Beatrice Blanaru

Machiajul, o Artă 3D 4

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Coș

Autentificare

Creează cont